Consiliul Birourilor

Sistemul Carte Verde creat la 1 ianuarie 1953 sub egida Comisiei Economice pentru Europa a Natiunilor Unite, este administrat de Consiliul Birourilor, organism international infiintat la Londra in 1949.

Membrii Sistemului Carte Verde sunt cele 46 de Birouri Nationale infiintate si recunoscute in vederea indeplinirii prevederilor Recomandarii nr. 5 adoptata in 25 ianuarie 1949, inlocuita de Anexa 2 al Rezolutiei Unificate cu privire la facilitatea transportului rutier adoptata de Grupul de Lucru pentru transportul rutier al Comitetului pentru transport intern al Comisiei Economice pentru Europa a Naciunilor Unite.

Sediul Consiliului Birourilor (CoB) este la Bruxelles.

Rolul fundamental al Consiliului Birourilor este:

  • de a lua toate masurile necesare pentru a asigura indeplinirea in totalitate a Recomandarii nr. 5 si a recomandarilor sau rezolutiilor modificate ulterior,
  • de a se asigura ca membrii respecta in totalitate conventia “Regulamentul General” al Sistemului “Carte Verde”. Consiliul Birourilor este condus de dna. Sandra Schwarz – presedinte si dl. Sorin Greceanu – vicepresendinte.

Recomandarea Nr. 5 adoptata la 25 ianuarie 1949 de catre Grupul de Lucru pentru transportul rutier al Comitetului pentru transport terestru al Comisiei Economice a Natiunilor Unite este considerata punctul de pornire pentru Sistemul Carte Verde. Au trecut, deci, 60 de ani de cand au fost adoptate principiile sistemului. Dupa citirea documentului urmator este clar ca aceste principii inca se mai aplica.

De la crearea sa, scopul principal al Comitetului pentru transport terestru a fost de a facilita transportul rutier international. in acest context, intreaga legislatie nationala care face asigurarea de raspundere civila auto obligatorie este vazuta ca o constrangere pentru dezvoltarea traficului rutier international. De fapt, pentru ca aceasta legislatie sa fie eficienta, pentru a proteja toate victimele accidentelor rutiere, este esential sa fie aplicata tuturor autovehiculelor care circula pe teritoriul Statului care a adoptat o asemenea legislatie. Trebuie sa se aplice si autovehiculelor care vin din strainatate. soferii acestor autovehicule trebuie, atunci cand traverseaza granita, sa incheie o asigurare care corespunde criteriului adoptat de legislatia din tara vizitata. Aceasta posibilitate exista sub forma asigurarii de frontiera. Cu toate acestea, e o solutie care nu e foarte practica si este costisitoare.

Exista o alta solutie mai putin restrictiva si mai favorabila dezvoltarii traficului rutier international? Da. Aceasta reprezinta subiectul propunerii facute prin Recomandarea nr.5 a Comitetului de transport terestru. Aceasta propunere consta in eliberarea soferului autovehicululului strain de obligatia de a incheia un contract national la frontiera in cazul in care poseda un certificat international de asigurare: Cartea Verde. Acest certificat reprezinta “o asigurare ce va acoperi toate daunele, pentru care este obligatorie asigurarea in tara vizitata, provocate in acea tara de catre persoana responsabila, in conformitate cu legea din acea tara, pentru daune cauzate unor parti terte” si care este acceptat “fara alte formalitati sau costuri, ca dovada a unei asigurari care este in conformitate cu legea asigurarii obligatorii” de catre autoritatile din tara vizitata.

Certificatul de asigurare

Cartea Verde este in esenta un certificat de asigurare dar un tip specific de certificat deoarece este destinata folosirii si recunoasterii intr-o alta tara decat cea in care a fost emisa. De aceea, autorii Recomandarii nr. 5 s-au gandit ca ar fi o idee buna sa lase ideea lor in seama unei organizatii centrale recunoscute de Guvern si stabilita, in fiecare tara, de catre asiguratori: Biroul. Cu toate acestea, distribuirea documentului Carte Verde printre detinatorii de polite este incredintata asiguratorilor.

Aceasta e o parte specifica a sistemului care merita scoasa in evidenta. O organizatie privata stabilita de catre asiguratori care este recunoscuta de Guvern, este autorizata sa emita certificate de asigurare care vor fi recunoscute ca dovada valida a asigurarii in tara vizitata, bazat pe acorduri semnate intre diverse Birouri.
Gestionarea daunelor

Recomandarea nr.5 nu se limiteaza la facilitarea traversarii granitelor, ea organizand si gestionarea daunelor. Recomandarea incredinteaza protectia partilor pagubite, ca urmare a folosirii autovehiculelor care sunt subiect al unei Carti Verzi, Biroului din tara vizitata. Biroul este apoi autorizat, pe baza autorizatiei oferite de Biroul care a emis Cartea Verde, “sa accepte oferirea de proceduri legale in legatura cu orice dauna”. Biroul poate interveni si, daca apare situatia, poate gestiona dauna referitoare la detinatorul certificatului de asigurare in numele Biroului care a emis certificatul. in momentul in care apare o dauna, se vor lua in considerare conditiile politei de asigurare in masura in care este compatibila cu legislatia asigurarilor obligatorii.

Rezolutia Consolidata asupra facilitarii transportului rutier international

Recomandarea nr. 5 nu mai exista in forma initiala. Continutul sau apare in Anexa 1 a Rezolutiei Consolidate asupra facilitarii transportului rutier international adoptata in 2004 de catre Comitetul pentru transport rutier. Lectura anexei arata ca, in afara de punctul dedicat Consiliului Birourilor si punctul care invita Statele Membre sa incheie acorduri permitand retragerea verificarilor Cartilor Verzi la granita, toate principiile scrise in Recomandarea nr.5 raman aplicabile. Acest fapt este admirabil.

Consiliul Birourilor este organizatia care are ca menire protejarea victimelor traficului transfrontalier prin:

1. Coordonarea activitatilor Birourilor Nationale membre:

⇒ 46 de Birouri Nationale care reprezinta mai bine de 1 500 de asiguratori in 47 de tari din Europa, Africa de Nord si Orientul Mijlociu.

2. Functia de Secretariat pentru organismele Directivelor Europene:

⇒ Organismele de Compensare, Fondurile de Garantare si Centrele de Informare in 33 de state membre ale Spatiului Economic European.

Sistemul International Carte Verde:

  • este conditionat de existenta unui Birou National Carte Verde si a unui document de tip Carte Verde valid;
  • ofera posibilitatea fiecarui asigurator participant al Sistemului International Carte Verde sa nominalizeze un corepondent intr-o alta tara a sistemului, cu scopul de a gestiona si solutiona daunele rezultate in urma accidentelor produse in tara corespondentului de autovehiculele asigurate de acesta.
  • se bazeaza pe garantare financiara reciproca intre Birouri, iar increderea reciproca si stabilitatea financiara reprezinta stalpii de sustinere si buna functionare a acestui sistem.

Brosura CoB o puteti vizualiza AICI.

Pentru informatii suplimentare despre Consiliul Birourilor, va invitam sa accesati adresa de site www.cobx.org.