Cum facem soselele din Romania mai sigure?

articol preluat de pe www.amsonline.ro

In Romania mor in urma accidentelor rutiere mai multi oameni decat oriunde in UE, mai multi chiar si decat in cataclisme naturale. AMS a stat de vorba cu Madalin Rosu, de la UNSAR pe marginea acestei situatii absolut critice.

Primul gand al tuturor ar putea fi ca infrastructura deficitara este de vina. Insa Madalin Rosu, coordonator al sectiunii AUTO al Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) si presedinte al Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR), e de parere ca motivele sunt conduita la volan si nerespectarea regulilor. Despre toate acestea si despre alte probleme cu care se mai confrunta asiguratorii si soferii deopotriva, ne-a vorbit in interviul urmator.

De ce sta Romania prost in statisticile privind accidentele rutiere?

E o intrebare grea, la care nu cred ca poate sa raspunda cineva cu un motiv sigur. Totusi, cred ca Romania are o problema mai ales de conduita la nivel de sofer, are o problema cu comportamentul la volan si cu educatia rutiera. Nu putem blama la scara larga faptul ca nu avem infrastructura sau autostrazi modernizate. Sigur ca ele sunt importante, dar degeaba ai autostrazi daca pe ele se conduce peste limita legala si nu se respecta regulile de circulatie elementare. Si cel mai bun exemplu il reprezinta accidentele facute de soferii romani in strainatate, unde nu se poate da vina pe infrastructura. Suntem, daca nu prima tara, cel putin pe un loc fruntas ca numar de decese in urma accidentelor rutiere. Este un lucru care ar trebui sa ne puna pe ganduri si care sa ne determine sa facem ceva in acest sens. Trebuie sa incepem de la nivel individual, iar apoi, la nivel politic sau legislativ, unde este necesar sa avem reglementari mai stricte, mai dure. Toata lumea se intreaba cum de alte tari reusesc, dar, daca ne uitam doar in Uniunea Europeana, exista niste amenzi usturatoare. in Romania, legislatia e mult mai permisiva, iar rezultatul este cel pe care il stiti. In plus, e importanta si starea autovehiculelor. Romanii sunt deficitari la acest capitol, nu isi fac reviziile la timp, nu prea verifica starea tehnica a masinilor, cauciucurile, franele, lucruri care tin de siguranta masinii. si un alt aspect important este cel legat de semnalizarea deficitara a drumurilor, de foarte multe ori indicatoarele fiind absente, insuficiente sau prost amplasate.

Cat de necesare sunt proiectele pentru siguranta rutiera?

Sunt necesare proiecte pentru ca frecventa accidentelor este ingrijoratoare, avem un numar dublu de accidente fata de tari vecine precum Ungaria. Proiectele ar trebui sa fie de mai multe feluri, deoarece nu exista un proiect magic care poate sa transforme peste noapte lucrurile in Romania. Ar trebui sa fie un conglomerat intre cateva proiecte legislative, o inasprirea a amenzilor si o constientizare a conduitei la volan, fiindca este esential sa ne amintim ca masina ucide. Asa ca sunt esentiale educatia, comportamentul la volan si constientizarea de catre fiecare sofer a responsabilitatii pe care o are cand se urca in masina. Efortul trebuie sa fie comun, nu doar al asociatiilor din asigurari si al asociatiilor patronale din zona transportatorilor, ci si din zona politica, mass-media, pentru ca numarul de morti in accidente rutiere din Romania depaseste numarul de morti posibil in orice cataclism care ar lovi tara. Proiectele de siguranta rutiera – oricat de atragator ar suna, si toata lumea se leaga de capitolul acesta pentru ca da bine –, nu se pot face de pe o zi pe alta, e nevoie de un plan pe ani de zile si este nevoie mai ales de consecventa. Odata inceput un proiect de genul acesta, trebuie continuat – chiar daca se schimba guverne, ar trebui doar imbunatatit, ajustat. Revenind la conditiile din alte tari, acolo se pune accentul pe condusul defensiv, pe tehnicile de supravietuire in urma unui accident, lucru care, in Romania, abia acum incep sa prinda contur, sunt doar cateva scoli specializate care fac asta, una dintre ele fiind cea a lui Titi Aur, care face eforturi fantastice in sensul educarii.

Ce ar insemna daca am avea drumuri mai sigure?

Indiferent daca un drum este asfaltat, de pamant, de piatra, el e sigur, nesiguranta o cream noi pentru ca nu respectam regulile si producem accidente. Daca am avea infrastructura mai buna, am scapa de un element care se numeste stres – spre exemplu, stresul de a ajunge mai repede s-ar diminua daca am avea mai multe benzi sau benzi de viteza. Dar ajungem din nou aici: viteza ar trebui controlata, iar soferii, penalizati pentru incalcarea regulilor. Educatia ar trebui facuta ca in alte tari, printr-un sistem penalizator puternic, care sa faca lumea sa constientizeze faptul ca, daca nu respecta regulile, plateste. S-ar putea sa avem si noi nevoie de un astfel de proiect, insa legislatia lacunara ne face mult mai birocratici, astfel ca implementam mai greu masuri eficiente. De aceea este necesar un pachet legislativ care sa faca mersul pe strada mai sigur pentru toata lumea.

Cat din despagubiri plateste asiguratorul pentru vatamari corporale?

Asociatia noastra a facut o analiza la inceputul anului 2017, din care a rezultat faptul ca aproape 25{0018cd2f23c9e2b37032c79c9933e52616bcad042158b6fed69c124ebd975e44} din despagubirile RCA au fost pentru vatamare corporala si deces. Este o suma imensa. Chiar daca numarul de dosare e mic, valorile sunt foarte mari. Am trecut prin foarte multe etape de maturizare a pietei din zona asta, de la anii in care despagubirile aferente vatamarilor corporale nu existau sau aveau valori foarte mici, si am ajuns in cativa ani la cresteri de peste 1000{0018cd2f23c9e2b37032c79c9933e52616bcad042158b6fed69c124ebd975e44}, 2000{0018cd2f23c9e2b37032c79c9933e52616bcad042158b6fed69c124ebd975e44}, astfel incat, in prezent, despagubirile pentru vatamari corporale reprezinta circa 25{0018cd2f23c9e2b37032c79c9933e52616bcad042158b6fed69c124ebd975e44}. Un alt procentaj important cand vine vorba despre despagubiri platite de catre asiguratori in contul politei RCA este cel pentru accidente produse in afara tarii de catre soferi romani, care este de 45{0018cd2f23c9e2b37032c79c9933e52616bcad042158b6fed69c124ebd975e44}. Mai raman astfel cam 30{0018cd2f23c9e2b37032c79c9933e52616bcad042158b6fed69c124ebd975e44}, care reprezinta partea de daune materiale. Pentru ca, in cazul accidentelor petrecute in alte tari, costurile pot fi imense din cauza reglementarilor legislative de acolo, costurile societatilor de asigurari sunt foarte mari si se pune intrebarea daca pretul politei RCA reflecta intru totul riscul, in final. Ce trebuie sa intelegem toti este ca importanta politei RCA este data de faptul ca, odata ce ai plecat la drum, ai o garantie ca, indiferent de accidentul pe care il produci, cineva se va ocupa de partea de despagubiri.

Link articol – https://www.amsonline.ro/cum-facem-soselele-din-romania-mai-sigure/

 

Please follow and like us: